Lediga jobb

Enhetschef till äldreenheten

Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.
ÄLDREENHETEN ansvarar för myndighetsutövning inom verksamhetsområden äldreomsorg. Enheten består av en enhetschef, 1 samordnare, 9 biståndshandläggare, 1 boendesamordnare, 1 vårdplanerare. Vi har vårt kontor i Tappström 15 minuter med buss från Brommaplan, 15 minuter med färja från Slagsta i Botkyrka eller med direktbuss 177 från Mörby station via Solna.

Länk till Ekerö kommuns hemsida

Arbetsbeskrivning
Ekerö är en relativt liten kommun – vilket gör chefernas roll ännu större och viktigare. Förtroendevalda och kommunledning har stor tillit till cheferna – du blir lyssnad på, kan planera din egen arbetsdag och har möjlighet att driva utveckling. Här värdesätter vi engagerade och kompetenta medarbetare och chefer – därför satsas det på kompetensutveckling, interna nätverk och kunskapsdelning. Hos oss finns all möjlighet att göra skillnad för såväl medarbetare som för medborgare.

Nu söker vi dig som vill driva och vidareutveckla enheten som enhetschef.

Du ingår i ledningsgruppen för verksamhetsområdet äldreomsorg och där du är en av 5 enhetschefer ledd av en verksamhetschef.

Som enhetschef leder och utvecklar du arbetet inom enheten tillsammans med din arbetsgrupp Du arbetar aktivt med att skapa goda relationer och god samverkan inom socialförvaltningen, med fackliga företrädare, inom kommunen samt med externa aktörer för att vidareutveckla enhetens uppdrag. Du rapporterar till verksamhetschef och ingår tillsammans med övriga enhetschefer i verksamhetsområdets ledningsgrupp.

I uppdraget som enhetschef har du ett verksamhetsansvar för din enhet. Du har personalansvar för samtliga medarbetare på enheten. Som enhetschef har du budget-, arbetsmiljö- och personalansvar för sina funktioner. Du leder arbetet för enheten och har ett övergripande personal-, arbetsmiljö-, budget-, och resultatansvar. Ditt ledarskap präglas av ett coachande förhållningssätt, där medarbetarna ges ansvar och handlingsutrymme. Du förväntas driva utvecklingsfrågor i samarbete med medarbetare, kollegor och externa samverkanspartners. Du arbetar aktivt med enhetens systematiska kvalitetsarbete och bidrar till avdelningens måluppfyllelse. Vi har väl fungerande stödfunktioner inom bl a HR och ekonomi som ger dig stöd i arbetet.

Kvalifikationer

För tjänsten krävs att du har:

  • flerårig chefserfarenhet med budget-, verksamhets- och personalansvar
  • gedigen kunskap inom myndighetsutövning
  • god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har;

  • socionomexamen
  • erfarenhet av att leda olika verksamhetsområden inom socialtjänsten
  • erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsledning.
  • Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och följande kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och följande kompetenser.
Som enhetschef är du trygg och tydlig i ditt ledarskap. Du skapar engagemang och delaktighet och ger dina medarbetare förutsättningar att lyckas i sina uppdrag. Då tjänsten innebär många kontaktytor är det viktigt att du har god kommunikativ förmåga, samarbetsförmåga och har lätt för att skapa och bibehålla relationer. Som en del i äldreomsorgens ledning är det även viktigt att du ser till hela verksamhetens bästa, tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Du ser sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och anpassar dina handlingar till detta. Du är mål- och resultatorienterad och har en ekonomisk medvetenhet.
Hos oss får du ett omväxlande, stimulerande och händelserikt arbete där den ena dagen inte är den andra lik.

Välkommen med din ansökan!

Tillträde: Efter överenskommelse, vi kommer att påbörja urval och intervjuer under ansökningsperioden.
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidare

I denna rekrytering samarbetar Ekerö kommun med Jefferson Wells

Länk till lediga jobb i Ekerö kommun

Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser. Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Referensnummer: 1230-1230/2021

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Kontaktinformation

Hien Duong
Verksamhetschef Äldreomsorg
08-124 571 00

Katarina Thomasson
Rekryteringskonsult Jefferson Wells
070-231 2805

Sista ansökningsdag

2021-10-30

Gå tillbaka